Інформаційно-цифрова компетентність

      

  Інформаційно-цифрова компетентність

   
    У Концепції НУШ зазначається, що інформаційна-цифрова компетентність – це впевнене, та водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні; інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці; розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
    Для вчителя інформаційно-цифрова компетентність надає можливість аналізувати та керувати освітнім процесом за допомогою використання всієї сукупності і різноманітності комп’ютерних засобів і технологій. 
      Предмет біологія, як складова частина інтегрованого курсу "Природничі науки" має значний потенціал для формування ключових компетентностей, зокрема й інформаційно-цифрової компетентності. 
   Формування інформаційно-цифрової компетентності на уроках біології передбачає уміннявикористовувати сучасні цифрові технології і пристрої для спостереження за довкіллям, явищами природи і процесами; створювати інформаційні продукти (мультимедійна презентація тощо) природничого спрямування; шукати, обробляти і зберігати інформацію природничого характеру, критично оцінюючи її. 
   В учнів формується відповідне ставлення: дотримання авторського права, етичних принципів поводження з інформацією; усвідомлення необхідності екологічних методів та засобів утилізації цифрових пристроїв.
Сьогодні якість професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників можливо підвищити за рахунок поєднання сучасних педагогічних технологій з інформаційно-­комунікаційними. Прикладом такої ефективної інтеграції є веб-­квести, що втілюють проектне навчання на основі застосування засобів ІТ.
Ефективне використання проектних технологій у поєднанні з ІКТ у навчальному процесі ПТНЗ підвищує ефективність усіх видів навчальної діяльності, якість підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, формування їхньої професійної компетентності, культури. Як відомо, проектне навчання орієнтує учнів на створення освітнього продукту. Учні за власною ініціативою індивідуально або у малих групах за певний час здійснюють пізнавальну, дослідницьку, конструкторську або іншу роботу на певну тему. Проектне навчання майбутніх кваліфікованих робітників виконує низку функцій, зокрема, дидактичну, пізнавальну, виховну, соціалізуючу та розвивальну.
При підготовці кваліфікованого робітника у ПТНЗ важливо виховувати у ньому відповідальність, акуратність, вміння та бажання вчитися (навчання впродовж життя), самостійність в опануванні професійних компетентностей, самостійність у прийнятті рішень, комп’ютерну та інформаційну грамотність. Цьому має сприяти використання технології веб­-квест.
У словнику-­глосарії «Інноваційні технології навчання» – веб­-квест розглядається як: інтерактивний процес, під час якого студенти самостійно одержують необхідні знання, використовуючи ресурси Інтернет; проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються ресурси Інтернет.
Засновники технології веб-­квест Б. Додж і Т. Марч визначають його як дослідницьку довідково-­орієнтовану діяльність, у результаті якої учні здійснюють пошук інформації, використовуючи інтернет-­ресурси та відео конференції.
На думку В. Шмідт, веб-­квести – це міні-­проекти, основані на пошуку інформації в Інтернеті. Завдяки такому конструктивному підходу до навчання учні не тільки добирають й упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, але й скеровують власну діяльність на поставлене перед ними завдання, пов’язане з їхньою майбутньою професією.
Сучасні дослідники акцентують увагу на тому, що веб­-квест є інноваційною ресурсно­-орієнтованою технологією навчання, основною метою якої є самостійний пошук тими, хто навчається, необхідної для навчання інформації. Застосування цієї технології має мотивуючий і стимулюючий вплив на учнів, забезпечує формування в них ключових, загальнопрофесійних і професійних компетентностей, передбачає набуття досвіду пошукової діяльності, розширення кругозору, розвиток креативного потенціалу, опрацювання великих обсягів інформації, її аналіз, систематизацію і подальшу презентацію. 
Викладач у навчальний проектній діяльності, зокрема при проходженні учнями веб­-квесту, має створити умови для прояву в них інтересу до пізнавальної діяльності, самоосвіти і застосування отриманих знань на практиці.
Отже, веб­-квести дозволяють оптимізувати самостійну роботу учнів, розвивають уміння критично мислити, аналізувати, синтезувати, узагальнювати й оцінювати інформацію. У тих, хто навчається, підвищується мотивація, оскільки вони не просто збирають інформацію, а трансформують її для виконання завдання та вирішення поставленої проблеми. Такі проекти забезпечують привабливість і корисність навчальної діяльності, її зв’язок з практикою і підвищення ефективності навчання. 
Як приклад формування інформаційно-цифрової компетентності, пропоную розглянути методичну розробку веб-квесту "Секрети здоров"я", який можна провести у групі кухарів ПТНЗ.
Метою веб-квесту є розширення знань учнів про  порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин; здатності застосовувати набуті знання у повсякденному житті;  удосконалення пізнавальних вмінь: порівнювати, виділяти головне, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
При вивченні теми уроку з біологічного модулю «Елементний склад організмів. Класифікація хімічних елементів за їх кількістю і значенням в організмах» (Тема 1. Молекулярний рівень організації живої природи) коротко ознайомлюю учнів з основними поняттями теми та повідомляю їм тему і завдання веб-квесту. Тривалість підготовки - орієнтовно 4 тижні. За цей час учні за допомогою різноманітних Інтернет-ресурсів шукають, відповідно до обраної ними ролі, необхідну їм інформацію. Для представлення результатів груп учнів виділяю урок-семінар. 
Посилання на веб-квест на платформі Blogger:



Веб- квест з біології «Секрети  здоров’я»
Доброго дня, дорогі учні!
Рада вітати вас у нашому веб-квесті, присвяченому удосконаленню знань про елементний склад живих організмів та їх важливу роль для здоровя людини.
Вступ.
  За таблицею Мендєлєєва огранізм людини складається з 81 хімічного елементу. З них 12 макроелементів - це 99% маси тіла, решта - мікроелементи, вони містяться в організмі у зовсім незначних кількостях. Проте їх важливість зовсім не перебільшена. Всесвітня організація охорони здоров'я надала деяким мікроелементам статус життєвої необхідності.
  Нестача мікроелементів в організмі це значний ризик захворіти, адже при цьому порушуються багато важливих процесів в клітинах, тканинах та органах людини, по іншому засвоюється їжа та діють ліки. Не менш небезпечним є надлишок цих речовин в організмі.
  Якщо ви хочете вести активний, здоровий спосіб життя, впевнено боротись зі стресами - навчіться жити в гармонії з мікроелементами!

Завдання
Для виконання веб-квесту вам необхідно детально проаналізувати інформацію про порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин, для того, щоб ви могли застосовувати набуті знання у повсякденному житті.

Проблема.
Обмін речовин та енергії (метаболізм)– найголовніша властивість живого організму.  У людському організмі відбуваються процеси обміну речовин та енергії з довкіллям, розуміння цих процесів є надзвичайно важливим тому, що дає не лише теоретичні знання, але й розкриває секрет здоров’я, довголіття та  молодості. Дотримуючись основ правильного харчування, ми запобігаємо багатьом захворюванням.
Отже,  
- Чи може бути шкідливою нестача чи надлишок певних хімічних елементів та речовин для здоров’я людини?
- За якими ознаками це можна виявити?
- За якими симптомами можна виявити нестачу або надлишок певних водо- та жиророзчинних вітамінів у організмі людини?
Це все, і багато іншого вам слід проаналізувати, щоб дати відповіді на запитання, які ви отримаєте для виконання веб-квесту.
Сподіваюсь, що вам буде цікаво подорожувати по просторах Інтернету, а інформація, з якою ви будете працювати, буде для вас корисною.

     Процес.
1.                     Учні об’єднуються у групи.
2.                     Кожна група буде мати ролі:
- хіміки; - біологи; - історики; - кулінари; - лікарі.
3.     Учні вивчають інформацію із списків джерел відповідно до своєї ролі.
4.     Після обговорення інформації учні складають звіт відповідно до ролі.

Для представлення результатів ви можете використовувати: мультимедійні презентації; схеми, таблиці; ілюстрації; тексти; повідомлення; фрагменти відеороликів.

Етапи роботи.
1.     Оберіть роль, яку будете виконувати у групі.
2.     Знайдіть в мережі Інтернет і систематизуйте інформацію по темі дослідження та згідно обраної ролі.
3.     Визначте головне по кожному напрямку.
4.     Продумайте та оберіть форму представлення свого дослідження (презентація, відеоролик, фотозвіт, повідомлення, реферат та ін.)
5.     Підготуйтесь до захисту вашого проекту.

            Хіміки.
Вивчають хімічний склад живих організмів.
1.     Органогенні елементи. Класифікація хімічних елементів: макро-, мікро- і ультрамікроелементи.
2.     Проблеми зі здоров’ям, пов’язані з нестачею або надлишком хімічних елементів.
3.     Основні джерела мінеральних речовин.
4.     Скласти кросворд або вікторину про хімічні елементи за допомогою сервісу LearningApps.
Результати представляють у вигляді повідомлення, презентації, таблиць, малюнків, тощо.
    Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси.
http://www.leleka.club/uk/vsesylni-mikroelementy/

Біологи.
Вивчають вітаміни та їх роль у життєдіяльності.
1.     Вітаміни, їх класифікація.
2.     Захворювання, пов’язані з відсутністю, нестачею або надлишком вітамінів в організмі.
3.     Основні джерела вітамінів.
4.     Скласти кросворд або вікторину про вітаміни за допомогою сервісу LearningApps.
Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси.

Історики.
Вивчають історію відкриття вітамінів.
1.     М. І. Лунін – першовідкривач вітамінів.
2.      «Цинга» - хвороба древніх моряків.
3.     Розкриття причин хвороби «бері-бері».
4.     Скласти кросворд або вікторину про історію відкриття вітамінів за допомогою сервісу LearningApps.
Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси.

Кулінари.
Вивчають вплив термообробки на корисні властивості продуктів.
1.     Здорове харчування.
2.      Вплив термообробки на корисні властивості продуктів.
3.     Як вітаміни переносять термообробку.
4.     Скласти Кодекс правил збереження вітамінів у їжі,  користуючись інформацією з Інтернету за допомогою сервісу LearningApps.
Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси.

Лікарі.
Проводять тестову діагностику для визначення недостачі деяких мінеральних речовин і вітамінів.
1.     Розробити (або знайти в мережі Інтернет) тести для визначення недостачі деяких мінеральних речовин і вітамінів.
2.     Провести тестову діагностику всередині своєї групи.
3. Проаналізувати і систематизувати отримані результати, оформивши їх у вигляді діаграм або графіків.
4. Зробити висновок про негативні зміни, які відбуваються в організмі при нестачі або надлишку хімічних елементів чи речовин.
5.      Розробити пам’ятки-рекомендації тим учням, в яких виявлена нестача деяких хімічних елементів чи речовин, щодо того, яким чином треба змінити їхній раціон, щоб поповнити організм мінеральними речовинами та вітамінами.
Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси.

                                Оцінювання звіту
Основні критерії оцінювання звіту, залежно від обраної форми представлення.

3 бали
2 бали
1 бал
Розуміння завдання
Точне розуміння завдання
Розміщені матеріали, які мають безпосереднє відношення до теми, так і зайві
Розміщені матеріали, які не мають безпосереднього відношення до теми, зібрана інформація не аналізується

Виконання завдання
Висновки аргументовані, мають безпосереднє відношення до теми, використовуються сучасні засоби візуалізації інформації

Частина інформації несистематизована, поверхова, немає відношення до теми
Випадковий набір інформації, неповні відповіді, відсутність аналізу інформації
Результат роботи
Чіткий і логічний виклад інформації, структурованість, відредагованість, критичність аналізу, привабливий вигляд
Точність, структурованість, недостатньо виявлена власна оцінка інформації
Матеріал логічно не вибудуваний, непривабливо оформлений, суть питання розкрита неповністю, проблемні питання залишились поза увагою

Творчий підхід
Робота відрізняється яскравою індивідуальністю і висловлює точку зору групи
Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться висновки
Учень просто копіює інформацію з запропонованих джерел, нема критичного погляду на проблему.






Комментариев нет:

Отправить комментарий